måndag, oktober 29, 2007

Hon vet någonting


Att jag citerar mig själv har ingenting med självupptagenhet att göra. Det var bara så att när jag tidigare skrev om musik saknades alltid någonting. Så jag försöker igen. Cassandra Wilson har jag älskat länge och nu blev jag förälskad igen när hon dök upp på en av årets bästa jazzplattor – David Murray & The Black Saint Quartets Sacred Ground. Mer om den senare, nu vill jag bara skaka liv i någonting jag skrev i en recension för några år sedan:

Vet hon någonting som vi andra inte vet? Cassandra Wilson är världens sorgsnaste nu levande sångerska. Så har det varit – för mig i alla fall – ända sedan hennes utdragna, smärtsamma, oförglömliga version av ”Body And Soul” på plattan She Who Weeps för över tio år sedan. I hennes röst öppnar sig en djup avgrund, en sorts hemlig gång ner i jorden, ner till människans innersta och svåraste erfarenheter. Men hon är aldrig grinig, gnällig eller pessimistisk. Bara sorgsen, plågad och uppriktig. Det brukar kallas blues med ett annat ord.

Lyssna:
Cassandra Wilson "Body and Soul" (ZShare)

Här är vad jag lyssnar på annars:

Effie 6.16 Max Roach "Members, Don't Git Weary"
I Choose You 3.42 Willie Hutch "The Mack"
Vampin 2.45 Willie Hutch "The Mack"
Slick 3.36 Willie Hutch "The Mack"
Mahavishnu 4.44 Eric Wahlforss "Soulhack"
Too (Take 1) 2.42 Jeanette Lindstrom "In the Middle of This Riddle"
A Postcard To Nina 5.01 Jens Lekman "Night Falls Over Kortedala"
Someone to share my life with (words of wisdom at Styrso) 5.54 Jens Lekman "You Are The Light"
Tammy 3.14 Jens Lekman "You Are The Light"
For Them 5.58 Alberto Pinton Quintet "The Visible"
Leg 7 2.38 The Tough Alliance "Escaping Your Ambitions"
I'm Strong 5.23 Fingers Inc. "Another Side"
Let's Go Swimming (Walter Gibbons Mix) 5.14 Arthur Russell "The World Of Arthur Russell"
The Child Is Gone 3.11 Steve Kuhn "Live In New York"
Both Gotta Move On (Sebastian Remix) 5.17 Scenario Rock "Endless Season"
Condition Of The Heart 6.48 Prince "Around The World In A Day"
Raspberry Beret 3.34 Prince "Around The World In A Day"
Hipnosis 11.19 Jackie McLean "Hipnosis"
Samba Makossa 4.31 Simone Moreno "Samba Makossa"
Desembolada 2.09 Francis Hime "Se Porem Fosse Portanto"
Maria 2.54 Francis Hime "Se Porem Fosse Portanto"
Joana 3.12 Francis Hime "Se Porem Fosse Portanto"
Canto das trés racas 7.38 Simone Moreno "Samba Makossa"
Easy to Remember 6.36 Pharoah Sanders "Journey To The One"
Same Old Scene 3.58 Bryan Ferry "Flesh & Blood"
I'm In The Mood For Love 4.15 Bryan Ferry "As Time Goes By"
Into Eternity 3.45 Jens Lekman "Night Falls Over Kortedala"
Be There 7.00 Jeanette Lindstrom "In the Middle of This Riddle"
Blues In The Closet (alt) 3.52 Walter Bishop Jr. "Speak Low"
Happy Together 2.46 Petula Clark "Just Pet"
The Fool On The Hill 4.25 Petula Clark "Just Pet"
This Is New 5.36 Eddie Daniels "This Is New"
While The Cold Winter Waiting 5.04 Trentemøller "The Last Resort"
Gnossienne Nr. 1 4.09 Erik Satie "Johannes Cernota plays Erik Satie"

Inga kommentarer: