tisdag, maj 22, 2007

Inte Andrew också...

Jag måste vara världens sämst informerade Andrew Hill-älskare. Världens bästa jazzpianist dog av lungcancer, 75 år gammal, för drygt en månad sedan.



Förbluffande nog släppte han så sent som förra året den kompromisslösa Time Lines på Blue Note. Vilket är - sjukt - starkt av någon med lungcancer. Den kraften, som märktes i varenda anslag och varenda paus, som fanns i varenda ton i hans skruvade skalor, kommer jag att sakna oändligt mycket. Precis som Greg Osby, Jason Moran och en hel värld av jazzälskare.

Ty Andrew Hill var ett av jazzens sista levande genier. Han var en av de sista monumentala innovatörerna. Själv hade jag förmånen att intervjua honom för snart sju år sedan och har efter det försökt skriva om honom så ofta det bara gått - typ här och här. Men främst vill jag nog rekommendera John Murphs fina artikel i JazzTimes, kanske den allra sista intervjun med Andrew Hill, som finns att ladda ned här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tyckte det var konstigt att du inte uppmärksammat detta tidigare!

Tobydammit sa...

Jag vet, jag vet...