måndag, juni 04, 2007

Musik vecka 23

Häromdagen kom jag ut ifrån Norrbacka Tobak med famnen full av platta paket. Ute på gatan passerade Jan Johansen – ni vet, Se på mig-mannnen från melodifestivalen 1995 – med barnvagn och knallgull vindjacka med ett gigantiskt ”Diggeloo” på ryggen.

”Tradera?”, hojtade han till mig. ”Nej, eBay”, svarade jag överraskat. ”Pop eller jazz?”, fortsatte Johansen när vi båda promenerade nedåt längs Norrbackagatan. ”Eh... jazz”, svarade jag och visste väl inte riktigt hur pass besvärad jag skulle känna mig. ”Jan Johansson?”, frågade Johansen ivrigt. Hade jag varit kvick skulle jag förstås ha svarat: ”Nej, Egil Johansen”, hans trumslagande pappa som spelade i Jan Johanssons trio. Nu blev det istället någonting svepande om att man nog har större chans att hitta svensk jazz på hemmaplan. ”Vi har samma intresse – du och jag!”, kontrade Johansen, oväntat kontaktsökande.

Sedan sprang han, tillsammans med fru och barn, ihop med några (riktiga) bekanta och jag smet förbi så snabbt jag kunde utan att ha behövt redovisa resten av innehållet för denne Norrbackagatans mest sociala och informella musiktulltjänsteman. Vilket betyder att jag inte fick skryta om den fina utvikbara LP-utgåvan av Marvin Gayes Trouble Man som tio minuter senare skulle transportera mig exakt tio år tillbaka i tiden. Eller den argentinska CBS-pressningen av Astor Piazzollas Tango Para Una Ciudad från 1965. Eller de två Enrico Rava-plattorna, däribland den tropiskt fenomenala String Band från 1984. Mer om honom, min favorittrumpetare just nu, framöver.

Låt mig istället dela med mig av någonting annat, eftersom jag lever i en stressrelaterad kokong för tillfället. Dear Lord är kanske tidernas vackraste jazzballad och definitivt själva anledningen till att jag över huvud taget började lyssna på jazz. Junior Boys-remixen sammanfattar å sin sida det mesta som jag älskar med popelectronican våren 2007.

John Coltrane ”Dear Lord” (1965) (ZShare)

Junor Boys ”FM (Tensnake Remix)” (2007) (ZShare)

Här är vad jag lyssnar på annars:

It's Not the End of the World 6.06 Le Sport ”Euro Deluxe Dance Party”
Follow me 1.49 John Barry ”Follow Me - Original Soundtrack”
Coser & closer 2.38 John Barry ”Follow Me - Original Soundtrack”
End title 2.31 John Barry ”Follow Me - Original Soundtrack”
New Spanish Boots 7.21 Don Menza ”Morning Song”
Airraid 3.19 Jackmate ”DJ-Kicks”
Poor Leno (Silikon Soul Remix) / Erlend Oye - There Is A Light That Never Goes Out (Acapella) 4.55 Röyksopp Vs Erlend Øye ”DJ-Kicks”
Metal Chix / Always On My Mind (Acapella) 3.10 Skateboard Vs Erlend Øye ”DJ-Kicks”
Suprise Ice 4.23 Kings Of Convenience ”Riot On An Empty Street”
It's Crazy 4.58 Sarah Vaughan ”Sarah Vaughan With Clifford Brown”
Just By Myself 9.24 Lee Morgan ”City Lights”
Press Softly On The Brakes Holly 2.30 Felt ”Train Above The City”
Spectral Morning 3.43 Felt ”Train Above The City” Annie , Lets Not Wait 4.44 Guillemots ”Through The Windowpane Other”
And If All.... 1.19 Guillemots ”Through The Windowpane Other”
When Johnny Comes Marchin' Home 3.48 Don Menza ”Morning Song”
Embraceable You 4.50 Sarah Vaughan ”Sarah Vaughan With Clifford Brown”
Stars 2.58 Au Revoir Simone ”The Bird Of Music”
Radio Edit 9.52 The Studio ”Yearbook 1”
Of Excitement 7.13 Rimona Francis ”Colours”
Gold In The Air Of Summer 3.33 Kings Of Convenience ”Riot On An Empty Street”
Paradise Alley 3.06 The City ”Now That Everything's Been Said”
Man Without A Dream 3.51 The City ”Now That Everything's Been Said”
Right now 5.37 Charles Tolliver ”All Stars”
Breakfast In Heaven (DiskJokke Remix) 10.33 Lindstrom ”It's A Feedelity Affair”
April's Kiss / Straighten It Out 10.50 Rahsaan Patterson ”After Hours”
Phantom Lover 3.55 Leon Ware ”Musical Massage”
Journey Into You 4.07 Leon Ware ”Musical Massage”
Tres Palabras 9.59 Joe Henderson ”Canyon Lady”
FM (Marsen Jules Remix) 5.16 Junior Boys ”Dead Horse EP”

Inga kommentarer: