söndag, januari 20, 2008

Protokoll

För ordningens skull – och för min egen nördighets skull – är det bäst att jag redovisar vilka skivor jag köpte i Japan. Allting rekommenderas. Det blev bland annat mycket utomordentlig japansk jazz som jag får berätta mer om framöver. Det mesta går också att hitta online. Låt mig särskilt rekommendera HMV, Mundo eller Jet Set som alla har onlineförsäljning. "Hal´s" i Shinjuku, som hade beskrivits för mig som världens bästa skivaffär och på sedvanligt vis låg i vad som mest liknade en vanlig lägenhet, var dock en besvikelse. Intressant nog hade ägaren just dammsugit Vasastan på gammal svensk jazz och frågade vad jag gjorde där med en svindyr Staffan Abeleen-platta i handen.

Annars var Disc Union fantastiskt, särskilt som de fick mig att upptäcka den underbara sångerskan Rita Reys och passade på att servera mig Joe Hendersons utmärkta Japanplatta från 1973. Det lilla vattenhålet "Hard Bop", som vi hittade av en slump när taxin körde vilse i Kyoto, har jag inte ens lyckats lokalisera online. Den lille fabrorn som drev stället kunde inte ett ord engelska, kanske hade han inte ens internet, men hans ögon lät förstå att han var en stor auktoritet på 50-talsjazz.

CD:

Naruyoshi Kikuchi Dub Sextet "The Revolution Will Not Be Computerized" (East Works)
Rita Reys with Pim Jacobs Trio and Kenny Clarke "Jazz Pictures" (Philips 1962)
Pharoah Sanders "Wisdom Through Music" (Impulse 1973)
Stanley Cowell ”Regeneration” (Strata East 1976)
”Routine Jazz Presents: Nouvelle Vague - A Compilation Of Club Jazz Bands From Japan” (Routine Jazz)
Fennesz/Sakamoto "Cendre" (Avex)
Kazumasa Hashimoto "Gillia"(Midi Creative)
Kazumasa Hashimoto "Euphriam"(Midi Creative)
”Routine Jazz Volume 11 - Selected by Kei Kobayashi” (Routine Jazz)
Basso-Valdambrini Sextet "Exciting 6" (Easy Beat 1962)
Oliver Nelson "Stolen Moments" (East Wind 1975)
Eric Dolphy "Stockholm Sessions 1961" (Enja 1976)
Kenny Dorham "Jazz Contemporary" (Time 1960)
"Free Soul Lovers" (Suburbia Factory)
"Jazz Conversation 01 - Mixed by Atsushi Sano" (Music Menu Records)
Lydia "Lydia" (RGE 1966/Bomba)
Jazz Quintet 60 "Presenting..." (Fontana Jazz 1963)
”Crepuscule for Cafe Apres-Midi 1” (Victor)
The Impressions "Riding High" (Paramount 1966)
The Impressions "We're A Winner" (Paramount 1968)

Vinyl:

Jack Wilson "Song For My Daughter" (Blue Note 1967)
John Coltrane "Giant Steps" (Atlantic 1960 - Japan)
Max Roach "We Insist - Freedom Now!" (Candid 1960 - Japan)
Joe Henderson "In Japan" (Milestone 1973)
Charles Lloyd "Nirvana" (CBS 1968)
Freddie Hubbard "Here To Stay" (Blue Note 1961 - Japan)
Grant Green "His Majesty King Funk" (Verve 1965)

Inga kommentarer: