måndag, november 06, 2006

Musik vecka 45

Det är nästan så att jag skäms att erkänna det, men novembermörkret har tagit hårt. Konstigt eftersom jag kommer från Norrland och alltid har gillat senhösten. Jag brukar bisarrt nog känna mig stark och kreativ på hösten, som om mörkret och kylan var som gjort för koncentrerat arbete.

Inte nu. Absolut inte just nu.

Därför passar Astor Piazzolla utmärkt. Jag högaktar honom. Jag till och med avgudar honom. Astor, tangons stora förnyare och moderna geni. Hans nuevo tango skär som sylvassa argentinska stilettklackar genom Sverigehösten och är precis vad jag behöver. Lite komplex, blodröd integritet. Att jag alldeles nyligen lyckades lägga beslag på den utgågna boxen Piazzollissimomed hans banbrytande inspelningar mellan 1973 och 1983 - den period då han i princip skapade sin moderna omtolkning och tillämpning av tangon - är fantasiskt. Signuaturmelodin Libertango, mest känd i Grace Jones version, skapade en udda kulturkrock när jag semestrade borta i Alabama.

Jag återkommer med en lååång text om Astor. Så också om Charlotte Gainsbourg. Så även om den 6 timmar långa HBO-serien Angels in America som jag äntligen lyckades se i helgen några år efter att den visades på SVT. Förkrossande. I min värld är den Topp 10 bland filmer/tv-serier någonsin. Tveklöst. Gjorde min helg. Och då konkurrerade den med Alejandro González Iñárritus purfärska Babel.

Slutligen, för er som bor i Stockholm: Cibelle (se nedan) spelar på Södra Teatern på torsdag kl 20.00. Kan bli hur bra som helst. Läs tidigare inlägg .

Här kommer veckans lista:

Doble Concierto para Bandoneon, Guitarra y Orquesta de Cuerdos 'Hommage a Liege' Tango 6.23 Astor Piazzolla "Astor Piazzolla Unmixed"
Luisas 5.04 Cibelle "Cibelle"
Waiting 6.19 Cibelle "Cibelle"
Imprevisto 3.20 Bossa Tres "Brazilica Vol 2"
Three Words 5.46 Junior Boys "Last Exit [Disc 1]"
In Between 6.49 Karl-Martin Almqvist "Full Circle"
Evum (Cloud Remake) 5.05 Plej "Blueprints #01"
Don't Need A Band 4.53 Context "Blueprints #01"
Bossa Nova Guitar 2.01 Bossa Tres e Jo Basile "Bossa Tres e Jo Basile"
Outra Vez 3.13 Bossa Tres e Jo Basile "Bossa Tres e Jo Basile"
No Pain For Cakes 6.48 The Lounge Lizards "No Pain For Cakes"
The Operation 3.59 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Tel Que Tu Es 3.09 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Dead Bodies 2.59 Air "The Virgin Suicides"
5:55 4.52 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Af607105 4.30 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Southern Routes 9.10 Michel Legrand "Sunday Afternoon At Dingwalls"
Fairytale Of Escape (Tahiti 80 Remix) 3.04 Cubismo Grafico "One Wish"
Teach Me How To Fight 5.31 Junior Boys "Last Exit [Disc 1]"
When I'm Not Around 5.22 Junior Boys "Last Exit [Disc 1]"
Feelings & Things 4.46 Gary Burton "Crystal Silence"
Body language (physical music mix) 8.18 MANDY feat. Booka Shade "M.A.N.D.Y at The Controls"
Playing In The Slumbering Backyards Of The Bourgeoisie 8.05 Ludvig Berghe Trio "Weekend"
Side 2 16.37 Smokey Robinson & The Miracles "Make It Happen"
Fiend 4.57 Jaheim Feat. Styles P "Ghetto Classics"
I Ain't Never 4.02 Jaheim "Ghetto Classics"
Sabu 3 9.34 Sabu Martinez "Jazz Espagnole"
My Trip To Ireland 5.51 The Lounge Lizards "No Pain For Cakes"
Vuelvo al Sur 4.00 Astor Piazzolla "Astor Piazzolla Unmixed"
Panic Room 6.23 Thomas/Mayer "Kompakt Total 6"

Inga kommentarer: