onsdag, maj 14, 2008

Varumärkeslojalitet

Som ni kanske har märkt har jag lagt till en Uniqlock här till höger på bloggen. Jag är barnsligt förtjust över denna lilla widget från japanska Uniqlo, världens bästa herrmodemärke om du frågar mig. Jag har en nästan osund lojalitet till Uniqlo. De står för precis den välskräddade japanska jazzfanatism som jag länge älskat och till slut fick uppleva. Och de gör det med övertygande smak och integritet. När H&M inledde ett samarbete med Kylie Minogue skapade Uniqlo en serie t-shirts med omslag från ECM. Och bara så att ni förstår jämförelsens relevans: vi pratar inte om ett nischmärke utan om mode för folket. I fallet Uniqlo betyder det utsökt kvalitet och design till generande låga priser.

Fråga mig inte exakt vad denna widget betyder, annat än att den visar klockan och ansluter mig – och kanske er – till en sorts (varumärkes-) gemenskap. Fråga mig absolut inte vad de dansande japanska flickorna i biblioteket betyder. Ingen aning. Men de känns väldigt sympatiska. Missa heller inte musiken. Typisk japansk jazzretrofuturism. Typiskt mig med andra ord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh! En sådan t-shirt skulle jag villja ha. Vet du om det går att beställa?
Sjukt värt att exponera sitt jazzintresse utan att någon överhuvudtaget skulle förstå det.

Tobydammit sa...

När jag frågade i Tokyo var tröjorna slutslåda, men de kan finnas på Uniqlos europeiska e-shop - http://www.uniqlo.co.uk/ (Uniqlo finns ju än så länge bara i London). Annars skulle jag kolla på eBay...