onsdag, april 11, 2007

På efterkälken

Jag har alltid varit en eftersläntrare. Jag tror aldrig att jag har varit först ut en enda gång. Jag har nästan alltid missat trender. Kanske beror det på att jag inte är särskilt riskbenägen. Troligtvis är jag mer rädd för förändringar än jag vågar erkänna. I gengäld har jag nästan alltid kommit starkt efter en lång startsträcka. Jag blev ihop med min tjej för tretton år sedan och i sommar gifter vi oss. Jag började på Framfab alldeles efter IT-kraschen men var en av de allra sista som fick sparken. Jag köpte min första jazzplatta först som 20-åring och här är jag idag.



Ett annat exempel: för fem år sedan avskydde jag begreppet "punkfunk" på smått kategoriska grunder. Ordet låter i och för sig fortfarande fånigt, men när band som The Rapture och LCD Soundsystem förnyade dansmusiken genom att mixa smutsig punkenergi och No Wave-rock med chicagohouse och electro vägrade jag förstå. Jag hatade ju rock. Jag stod tjurigt med armarna i kors. Jag var dessutom olycklig av andra anledningar. Att vara kategorisk var min tveksamma räddning. Mina öron ville heller inte befatta sig med någonting så löjligt som electroclash, även om jag ivrigt läste i-D så snart jag kunde. På den tiden var jag som djupast nere i 60-talets latinjazz, easy-listening och jazzbossa och betraktade reservationslöst Nicola Conte som tidens stora geni. När jag lyssnade på electronica och dansmusik skulle den vara svart eller latinsk. Punkt. Jag var besatt av den goda, sofistikerade smaken och de skarpa musikaliska snitten på jazzens allra finaste kostymer.

Det är jag visserligen fortfarande. Men jag har - tack gode gud för att man utvecklas - lite vidare horisonter än för bara fem år sedan. Just nu älskar jag James Murphy och hans LCD Soundsystems nya Sound Of Silver. Inte för att man ska göra det, inte för att LCD och deras bolag DFA också är besatta av den salige Arthur Russell, utan för att deras trasiga, lite vresiga melankoli tilltalar mig väldigt mycket denna aprilmånad. Samtidigt har de ett skrikigt poserande drag som jag teoretiskt sett borde hata, vilket jag också gör på ett nyfiket sätt.

LCD Soundsystem är alltså undantaget som bekräftar alla mina regler. Men framför allt är LCD en intressant parantes som dyrkar upp ganska många dörrar inom mig. Det är jobbigt att behöva vara kategorisk. Sen så låter ju James Murphy och kompani förbaskat bra i podden vid sidan av Charles Tollivers tomtebloss till trumpet.

Här är vad jag lyssnar på annars:

Frontin (Featuring Jay-Z) 4.00 Pharell Williams "Frontin"
Kelly (Cut Copy mix) 7.12 Van She "EP"
I'll Play The Blues For You 7.41 Jason Moran "Same Mother"
Get Around To It 6.00 Tracey Thorn "Out Of The Woods"
A-Z 3.41 Tracey Thorn "Out Of The Woods"
Here It Comes Again 3.06 Tracey Thorn "Out Of The Woods"
Portrait Of A Young Lady 4.36 Michael Garrick Sextet "Promises"
Sunlight 5.35 Max Richter "Songs From Before"
Leprechaun Leap 5.22 Michael Garrick Sextet "Promises"
A Violent Yet Flammable World 5.01 Au Revoir Simone "The Bird Of Music"
La Long De La Riviere Tendre 3.04 Sébastien Tellier "Universe"
La Dolce Vita 4.14 Sébastien Tellier "Universe"
Iemanjá 4.35 Tamba 4 "We and the Sea"
We and the Sea (Nós e ou Mar) 2.36 Tamba 4 "We and the Sea"
Photograph 3.48 Air "Pocket Symphony"
Paisagem De Mariana w/Frederico 2.37 Marcos Valle "Vento Sul"
Deixa O Mundo E O Sol Entrar 3.31 Marcos Valle "Vento Sul"
O Beato 2.01 Marcos Valle "Vento Sul"
Epejismo Ratonera 6.11 Enrico Rava "Quotation Marks"
Nightmares On Wax:Passion 6.38 Raphael Sebbag "Beyond Borders Vol.1"
Baila Con Migo 2.55 Arsenio Rodriguez & The Afro-Cuban Sound Of Now "Viva Arsenio!"
Manisero Y Marta 3.33 Arsenio Rodriguez & The Afro-Cuban Sound Of Now "Viva Arsenio!"
Time To Get Away 4.12 LCD Soundsystem "Sound Of Silver"
Clean Break 3.31 My My "M.A.N.D.Y at the controls"
Who's Afraid Of Detroit? 4.18 Claude VonStroke "M.A.N.D.Y at the controls"
I Feel Space (M.A.N.D.Y. Remix) 3.05 Lindstrøm "M.A.N.D.Y at the controls"
Forest Flower 10.36 Chico Hamilton "Man From Two Worlds"
Mer Du Japon 3.02 Air "Pocket Symphony"
The look of love 3.06 Connie Francis "What The World Needs - Sings Burt Bacharach"
Magic moments/Blue on blue 2.55 Connie Francis "What The World Needs - Sings Burt Bacharach" 2 2007-04-10 00.51
Make it easy on yourself 2.29 Connie Francis "What The World Needs - Sings Burt Bacharach"
How Are You Dreaming 4.35 Mark Murphy "Mark Murphy Sings"
Earl's world 4.17 Charles Tolliver "All Stars"
Over The Ice 6.55 The Field "From Here We Go Sublime"
Laterna Magica 4.39 Key "Jazzcollectivo 2"
Absolute Kelvin 7.24 Television Pickup "Jazzcollectivo 2"

Inga kommentarer: