fredag, april 13, 2007

Bönhörd

"Kanske hade lite fler uppskruvade beats kunnat skapa större spänning, utan att behöva bryta suggestionen. Jag väntar faktiskt på den dag då Jeanette Lindström gör ett litet sidoprojekt tillsammans med finska beatjazzarna Nu Spirit Helsinki. Tills dess lyssnar jag vidare på ”Walk”."

Detta har egentligen ingenting med mig att göra, annat än det var så jag avslutade en recension av Jeanette Lindström en gång i tiden. Vilket jag blev påmind om när jag i förrgår fick en pressrelease om att King Britt har remixat Jeanette Lindströms Leaf.

Det var som sagt på tiden. Att elektroniska producentfingrar från Philadelphia (tyvärr inte Helsingfors) tar sig an svensk jazzvolissa är kanske inte direkt revolutionerande men definitivt en intressant utveckling. När jag intervjuade Jeanette för några år sedan pratade hon ju massor om hur influerad hon var av Erykah Badu, Jill Scott och Me'Shell Ndegéocello. Tydligen lär hon och Britt ha träffats på MySpace och för att pressa in lite mer samtid i det hela finns låten bara tillgänglig via iTunes (här).

Det låter rätt schysst. Jeanettes underbara röst verkar må riktigt bra av att hamna i Britts lite kyliga jazzelectronica. Att lyssna på hennes eget band har ju alltid varit som att sjunka ned i ett varmt badkar av organisk jazz.

Inga kommentarer: