torsdag, november 23, 2006

Musik vecka 47

I väntan på någonting bättre: här kommer veckans lista. Samma gamla plattor, eller? Nja, blandningen är väl ändå ganska intressant? Kolla till exempel in den där nya Yo La Tengo-låten som jag älskar. Och Marden Hills gamla fantastiska Bardot. Den går från behagligt solsken till bitterljuvt sydfranskt skyfall. Vilken dramaturgi! Precis så intensiva är de stora orkesterarrangemangen. Att en så här besk medelhavsballad spelades in någonstans i Storbritannien i början av 90-talet är beundransvärt. Annars är det lite stökigt och stressigt nu. Skriver mer senare.

Som sagt, i väntan på någonting bättre...

Mr. Tough 4.05 Yo La Tengo "I Am Not Afraid of You and I Will Beat Your Ass"
Plantation Bag 8.32 Andrew Hill "Passing Ships"
Birthday (Manitoba Mix) 5.12 Junior Boys "Last Exit [Disc 2]"
A Certain Association 2.22 Junior Boys "Last Exit [Disc 2]"
Bardot 6.08 Marden Hill "Lost Weekend: A Marden Hill Collection"
Slow Flow 6.05 Karl-Martin Almqvist "Full Circle"
Night-Time Intermission 2.44 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Jamais 4.37 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Luna 10.04 Astor Piazzolla "Astor Piazzolla Unmixed"
Tango #3, Determination For Rosa Parks 4.14 The Lounge Lizards "No Pain For Cakes"
Walk Away (Swell Session's Boogie Voyage Remix ) 8.09 Albanek "#01 Blueprints"
Side One 12.52 The Impressions "Check Out Your Mind"
Conversation 3.03 Jaheim "Ghetto Classics"
Come Over 3.01 Jaheim "Ghetto Classics"
Strange As It Seems 9.09 Jackie McLean "New And Old Gospel"
Mini 6.24 ScSI 9 "Kompakt Total 6"
Keep You Kimi (The Knife Remix) 4.03 Hird "Moving On Remix EP"
Train 5.13 Cibelle "Cibelle"
Relance 5.01 Gal Costa "Brazilica Vol 2"
Consolacao 7.41 Baden Powell & Mauricio Einhorn "Brazilica Vol 2"
Demo 2 feat Sean 3.30 Nils Krogh "Disposition EP"
Sabu 4 11.08 Sabu Martinez "Jazz Espagnole"
When I Fall In Love/My One And Only Love 5.06 Mark Murphy "Once To Every Heart"
Silhouette 5.23 Fibes, Oh Fibes! "Emotional"
Miss Mystikal 3.07 Fibes, Oh Fibes! "Emotional"
Glass 6.08 Jonas Bering "Kompakt Total 6"
Golden Sunset 10.24 Andrew Hill "Eternal Spirit"
Everything I Cannot See 5.45 Charlotte Gainsbourg "5:55"
Bob & Nico 3.09 The Lounge Lizards "No Pain For Cakes"

3 kommentarer:

R Meyers obildade avkomma sa...

En jazzblogg... Otroligt!

Jag måste skriva en helt ovidkommande kommentar till den här artikeln.

I över ett år har jag försökt hittat det fulländade Miles Davis-albumet genom att lusläsa AMGs recensioner och äntligen...

Filles de Kilimanjaro från 1968

Jag är helt såld på låt nr 5: Mademoiselle Mabry (Miss Mabry)

Den har samma komp (ungefär) som Jimi Hendrix "The wind cries Mary"

Hela plattan är annars otrolig, jag sitter som en idiot och lyssnar på den nu...

Snygg bild på Gainsboroughs dotter förresten... Inte hört hennes platta men min Serge-favorit är duetten med Deneuve "Dieu est un fumeur de Havanna"

Hare!

Tobydammit sa...

Tack som fasen! Kul att du hittade hit och hoppas du kommer fler gånger. Vad kan man säga? Filles de Kilimanjaro - hur grym som helst. Särskilt den där låten Miles tillägnade Betty Mabry, håller absolut med. Fast jag vet inte om det är den bästa Miles-plattan över huvud taget... Kanske In a silent way? ;-)

/Tobias

R Meyers obildade avkomma sa...

"In a silent way"... Där fick jag en tankeställare.

När jag började köpa Miles Davis på allvar för ca ett år sen blev det: Sorcerer, Miles Smiles, In a Silent Way och Nefertiti bl a.
(De kändaste, ex. Bitches Brew hade jag sen tidigare)

Jag hör exklusiviteten i "In a silent way" men det är nåt...

Just nu lyssnar jag på Sorcerer (min favorit den här veckan)och nyss kollade jag lite fakta på AMG och va faan... Samma gäng som på "Filles de Kilimanjaro"!

Det är nog det där gänget som funkar bäst på mej... De låter precis som den där imaginära jazzklubben jag vill sitta på!

Apropå Miles så letar jag efter min "Weekend"-DVD av J-L Godard... Där på extramaterialet säger Mike Figgis att Godard är lika svårt att rekommendera som Miles Davis... Jag minns inte exakt hans formulering men något om egensinnighet var det nog...

Sorcerer... så jävla bra!