söndag, februari 11, 2007

Runt och runt

Sedan en tid tillbaka bedriver jag ett ekonomiskt självmordsprojekt. Jag säljer av stora delar av min CD-samling för att istället köpa samma skivor på vinyl. (Alternativt svindyra japanska CD-pressningar som kommer i små LP-konvolut). För 15 år sedan gjorde jag tvärtom.

Nu är kanske detta ett helt logiskt beetende i mp3:ornas tidevarv. Antingen skrotar man sin fysiska skivsamling helt och hållet. Eller så söker man ett större fysiskt mervärde som cd-skivan nästan aldrig kan erbjuda. Då finns det bara en väg att gå: tillbaka till vinylen. Allra roligast är det när nya skivor släpps som LP. Och då menar jag inte bara hiphop och house. Nej, nu har ju även Jonas Kullhammar – som alltid – den goda smaken att pressa upp en och annan Moserobie-platta på vinyl. I går lyckades jag dessutom lägga beslag på Jarvis Cockers finfina Jarvis – som jag uppenbarligen har ett speciellt förhållande till – på vinyl i min favoritskivbutik Runtrunt. Det sjuka, förlåt logiska, var att jag bytte in mitt CD-exemplar mot denna ursnygga utvikbara LP.

Låtarna har jag givetvis fortfarande i digital form och kommer att konsumera på det viset när stressar iväg till jobbet. LPn däremot – den kommer jag att fingra på, lukta på och trösta mig med på de mest handgripliga sätt. Kanske ibland till och med utan att lyssna på musiken. Svårartad fetischism, någon?

Här är allt annat jag lyssnar på just nu:

Long Distance Call (Sebastien Tellier Remix) 3.09 Phoenix "Long Distance Call"
Punky's Dilemma 2.17 Simon & Garfunkel "Bookends"
Plight 9.51 Charles Tolliver "Impact"
Tide. (Mathew Dear/Including an extract from Crowdpleaser + St-Plomb "Zukunft") 1.56 Mathew Dear "M.A.N.D.Y. at the Controls"
Willy Skipper 1.17 Isolée "M.A.N.D.Y. at the Controls"
Les Djinns (My My Remix) 5.04 djuma soundsystem "M.A.N.D.Y. at the Controls"
Smart Cats vs. Dumb Dog 2.46 Jona "M.A.N.D.Y. at the Controls"
Love Is Here To Stay 3.02 Mark Murphy "Once To Every Heart"
Lektor 5.49 Stoner, Forss, Borg "The Lektor Tapes"
Spiritual High (State Of Independence) 4.30 Moodswings "Mastercuts Balearic"
Another Again 5.20 John Legend "Once Again"
Coming Home 5.22 John Legend "Once Again"
Slow Change 7.17 Bobby Hutcherson "Now!"
Here We Go, Loving Again 4.59 Dillard & Johnson "Feber: Northern & Modern Soul"
I'm So Happy 4.18 Prince Phillip Mitchell "Feber: Northern & Modern Soul"
Headed For The Streets 3.48 Herman H Harper II "Feber: Northern & Modern Soul"
Rose Petals 11.11 Branford Marsalis "Crazy People Music"
El Fantasma De La Libertad - zero dB Reconstruction 6.20 Raphael Sebbag Featuring Telmary "From El Fantasma De La Libertad"
La Batanga 4.47 Ocho "Ocho II"
Chorado 4.16 Claudia Acuna "Luna"
His Majesty - bisinis man : tokyo : narita 2017 - mega boy mix 4.51 Raphael Sebbag Featuring Telmary "From El Fantasma De La Libertad"
Monserrate 6.48 Jason Lindner "AB Aeterno"
Tereza My Love 4.24 Antônio Carlos Jobim "Stone Flower"
Children's Games 3.31 Antônio Carlos Jobim "Stone Flower"
Wax The Van (Jon's Dub) 8.29 Lola "Mastercuts Balearic"
Hiding Your Present From You 4.43 Arthur Russell "Springfield"
You Have Did The Right Thing When You Put That Skylight In 3.55 Arthur Russell "Springfield"
Listen 6.50 Tears For Fears "Songs From The Big Chair"
Our Feelings/Bishmallah 6.10 Don Cherry "Complete Communion"
Sundays Child (Dub) 6.25 Bacuzzi "Good People"
Spiritual Blessing 5.41 Pharoah Sanders "Elevation"
Rej (Pastaboys Dub Mix) 6.42 Ame "Rej"
...But We Were Happy 3.48 Paddy McAloon "I Trawl the Megahertz"

Inga kommentarer: